Valstybės įmonė primena savų lesyklą
Laivybos specialistai svarsto galimybę kreiptis į teismą dėl Vidaus vandens kelių direkcijos (VVKD) žlugdomų viešųjų konkursų. "Kauno diena" pasidomėjo, kaip žarstomi mokesčių mokėtojų pinigai.

 

 

 

 
Reikalaus padengti nuostolius?
Nacionalinės upių transporto plėtros asociacijos vadovas Nerijus Baltrukonis neslepia, kad asociacijos nariai spaudžia kreiptis į teismą ir bendrai reikalauti, kad VVKD, tiksliau, ją valdanti Susisiekimo ministerija, padengtų bendrovių nuostolius, kilusius dėl VVKD naudojamos taktikos.
"Kol kas dar neteikėme prašymo kompensuoti. Iš dalies ir gėda dėl to kreiptis į teismą, nes taip išeina, kad eitume prieš savo valstybę. Norėtųsi tikėtis, kad gera valia pavyks viską išspręsti", – sakė N.Baltrukonis.
Jis ir asociacijos nariai suglumę, kaip direkcija skelbia nedidelių upės dalių valymo konkursus. Jie skaidomi, kad tik  neatsirastų kitų dalyvių, o tiksliau, kad bendrovėms neapsimokėtų dalyvauti tokiuose konkursuose.
"Tokiu būdu direkcija motyvuoja, kad esą nėra pasiūlos tam darbui atlikti, tuomet prašo iš ministerijos pinigų ir tuos darbus atlieka patys. Už mokesčių mokėtojų lėšas perkama technika ir po to konkuruojama su tais pačiais mokesčių mokėtojais", – situaciją piešė N.Baltrukonis.
Jo manymu, upių valymo darbams  visiems metams turėtų būti skelbiamas vienas konkursas, vėliau patikslinant vietas.
"Juk negali imti pastato ir kiekvienam kabinetui atskirai skelbti valymo darbų konkursus. Akivaizdu, kad nė viena įmonė nesiimtų tokio siūlymo. Viešųjų pirkimų įstatymas tai leidžia daryti, bet pagal savo esmę taip ribojama konkurencija. Specialiai einama iš kito galo. Eilinė lesykla padaryta, ir viskas", – aiškino asociacijos vadovas.
Įžvelgia neekonomiškumą
Pasak N.Baltrukonio, jeigu direkcijos atliekami darbai būtų ekonomiškai pagrįsti – galbūt ir būtų galima viską palikti taip, kaip yra.
"Pasaulyje nebelikę tokios sampratos kaip valstybės įmonė. Ji gauna iš mokesčių mokėtojų pinigus ir po to bando visiems mums įrodyti, kad tuos pinigus ji racionaliai naudoja. Valdo turto už milijonus eurų, o gaunamas pelnas geriausiu atveju – labai varganas arba jo visai nebūna", – pastebėjo pašnekovas.
Po kreipimosi į Konkurencijos tarybą ir šios reakcijos, Nacionalinės upių transporto plėtros asociacijos atstovus apėmė dvejopi jausmai.
Jis sakė įtariantis, kad direkcija turi labai galingus užtarėjus. "Konkurencijos taryba sugeba "Maximai" baudą išrašyti, bet direkcija lieka sausa", – stebėjosi N.Baltrukonis.
"Šiuo atveju labai kultūringai apipavidalintame Konkurencijos tarybos rašte buvo aiškiai nurodyti punktai, kurių pažeidimų požymiai – akivaizdūs. Pagal šiuos punktus Konkurencijos taryba turėjo imtis veiksmų, o jie Konkurencijos įstatyme labai konkrečiai aprašomi. Deja, taryba tiesiog paėmė ir pasakė, kad direkcija arba ministerija pačios tą reikalą išspręstų", – suglumo N.Baltrukonis.
Kreipėsi devynios įmonės
VVKD Kelių ir hidrotechnikos statinių priežiūros tarnybos viršininkas Aurelijus Rimas suskaičiavo, kad 2015–2017 m. VVKD sulaukė pasiūlymų iš devynių skirtingų įmonių.
Pernai, anot jo, VVKD skelbė penkis viešuosius pirkimus dėl valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelių valymo, eksploatacijos ir priežiūros.
Trimis atvejais (Uostadvario vidaus vandenų uosto akvatorijos valymo, Karaliaus Vilhelmo kanalo valymo darbų ir seklumų šalinimo ties Lankupių šliuzu, valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelio Neries upėje, Vilniaus miesto ribose, eksploatavimo ir priežiūros paslaugų pirkimo) buvo sudarytos sutartys. Konkursuose dalyvavo po 3–4 tiekėjus.
2017 m. yra paskelbti ir vyksta pirkimai dėl valstybinės reikšmės vidaus vandenų eksploatacijos ir priežiūros: valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelio Neries upėje, Vilniaus miesto ribose (pasiūlymus pateikę du tiekėjai) ir valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelio Nemuno upėje ruože Druskininkai–Liškiava (pasiūlymą pateikė vienas tiekėjas).
Direkcija 2017 m. viešųjų pirkimų plane dar yra numačiusi valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelių priežiūros paslaugų bei seklumų ir povandeninių kliūčių bei augmenijos šalinimo darbų pirkimus.
info www.diena.lt 2017 05 15